Skip to main content

VALLENTÍNKY: CHCEME MESTÁ PRE ĽUDÍ

MÁME RADI BRATISLAVU
Sviatok lásky sme sa rozhodli osláviť trochu netradične – osláviť lásku k nášmu mestu. Túto lásku máme spoločnú s našim pánom primátorom Matúš Vallo má rád Bratislavu , a tak sme mu zaniesli naše VALLENTÍNKY.
Máme rady Bratislavu. Máme rady ľudí, ktorí tu bývajú, pracujú, študujú alebo ju navštevujú. Vieme, že s nimi máme veľa spoločného. Chceme, aby Bratislava bola lepším mestom pre ľudí. Chceme bezpečnosť, čisté ovzdušie, menej hluku, kvalitné verejné priestory pre všetkých, aj pre seniorov aj ľudí so zdravotným znevýhodnením, viac priestoru pre život a zeleň, chceme väčšiu samostatnosť pre deti a chceme spoločne chrániť klímu.
Preto chceme, aby autá jazdili pomalšie. Nič im neujde, život je prednejší. Môžeme sa inšpirovať od miest ako Paríž alebo Brusel, kde zaviedli plošnú najvyššiu povolenú rýchlosť 30 km/h v celom meste (s niekoľkými komunikáciami, ktoré majú výnimku) a úspešne sa im podarilo znížiť úmrtnosť v uliciach.

“MOHLI BY STE SEM CHODIŤ ČASTEJŠIE?”

Aj taký bol feedback na náš štvrtkový príhovor na Mestskom zastupiteľstve. Prídeme zas, zdá sa, že občas treba.

Vo štvrtok 16.2. sme prišli, aby sme upozornili vedenie mesta na výrazne sa zvyšujúci počet úmrtí chodcov a požiadali o intenzívnejšiu podporu udržateľných foriem mobility, čiže chôdze, bicyklovania a verejnej dopravy.

Primátor Matúš Vallo si s nami hneď po príhovore dohodol stretnutie. Možno aj preto, že v utorok, na Valentína, sme mu doručili špeciálne “VALLENTÍNKY”..? Hmm, možno, bulvár, chyť sa toho!

 

A ešte sme zistili, že v Primaciálnom paláci sa deti vedia celkom dobre zahrať, čo však chýba, je prebaľovací pult. (O tom bude príhovor nabudúce.)

Vo štvrtok sme povedali toto:

“Vážený pán primátor, pani viceprimátorky a viceprimátor, vážené pani poslankyne, páni poslanci,

13. decembra ráno zrazil vodič 61-ročnú chodkyňu na Lamačskej ceste na priechode pre chodcov. Neprežila.

Bola to 14. obeť za minulý rok. To je o 14 viac, ako je pre nás prípustné. A desivé na tom je aj to, že toto číslo výrazne presahuje predchádzajúce roky. V roku 2021 bolo usmrtených 5 chodcov, v roku 2020 6, v rokoch 2019 a 2018 po 3 osoby.

Toto nie sú len čísla, ale životy ľudí.

Pred pár mesiacmi našim mestom ale aj celým Slovenskom otriasla tragédia na Zochovej ulici, veľká časť ľudí zostala v šoku. Po zdesení a smútku prišiel hnev a prišlo aj volanie po spravodlivosti. Ani ten najvyšší trest pre vinníka však nedokáže predísť ďalším tragédiám. Dopravné nehody nie sú len o individuálnej zodpovednosti.

Nešťastiam sa dá zabrániť systémovými opatreniami, potrebujeme utlmovať automobilovú dopravu, ktorej intenzita sa stále zvyšuje.

Asi všetci viete, že počet áut v Bratislave stále rastie. Počet registrovaných motorových vozidiel vlani prekročil počet 419 000, z toho osobných áut je takmer 330 000. To je približne 700 áut na 1000 obyvateľov.

Autá sú čoraz väčšie a rýchlejšie, bojíme sa o seba aj o svoje deti.

Tento strach odrádza ľudí od chôdze a bicyklovania. Odzkadľuje sa to potom aj na veľmi zlej kvalite ovzdušia, sedavom spôsobe života, čo spôsobuje ďalšie úmrtia a zdravotné problémy u detí aj dospelých, na ktoré tiež nesmieme zabúdať.

Pán primátor, počas uplynulého volebného obdobia ste naštartovali viaceré prospešné projekty a reformy – parkovaciu politiku, skvalitňovanie MHD, Živé miesta, Ulice pre deti a ďalšie. To si veľmi ceníme.

Žiadame vás, aby ste snahu presadzovať udržateľné formy mobility, čiže chôdzu, bicyklovanie a verejnú dopravu zintenzívnili.

Zároveň vás žiadame, aby ste prijali opatrenia na utlmovanie individuálnej automobilovej dopravy a znižovanie počtu áut v našom meste. Naše ulice musia vyzerať inak, nemôžu byť postavené ako rýchlostné cesty, na ktorých sa dá aj niekoľkonásobne prekročiť rýchlosť. Šoférovanie je do veľkej miery podvedomá činnosť, široké, rovné cesty s viac pruhmi nabádajú vodičov, aby pridávali. Potrebujeme viac radarov, ale aj fyzicky upraviť ulice tak, aby vodiči jazdili pomalšie. Napríklad zúženie pruhov, zakrivenie, vizuálne prvky, priebežné chodníky, spomaľovače… riešení je naozaj veľa. Niektoré si vyžadujú dlhý čas na prípravu a realizáciu, ale niektoré sa dajú uviesť do praxe okamžite.

Jedným z najúčinnejších opatrení je spomalenie ulíc celého mesta.

Môžeme sa inšpirovať od miest ako Paríž alebo Brusel, kde zaviedli plošnú najvyššiu povolenú rýchlosť 30 km/h (s niekoľkými komunikáciami, ktoré majú výnimku). Takýchto miest je viacero, a úspešne sa im podarilo znížiť úmrtnosť: Graz, Grenoble, Lille, Helsinki, Valencia, Bilbao, Zurich a ďalšie.

Zoznam ďalších opatrení je dlhý, viaceré sú zapracované v strategických plánoch mesta, dôležité je, aby nezostali len na papieri, a aby ste ich realizáciu neodkladali. Je najvyšší čas.

Tieto opatrenia môžu zároveň pomôcť pri znížení znečistenia ovzdušia, čím by sa zlepšilo zdravie obyvateľov pri znižovaní emisií z dopravy, a tak pomôcť nášmu mestu dosiahnuť klimatickú neutralitu, ktorú chce dosiahnuť už za 8 rokov.

Dôležitá je komunikácia a vzdelávanie občanov.

Komunikujte o svojej vízii, plánoch a realizáciách s občanmi – podporujte zmenu životného štýlu, vysvetľujte im, čo všetko pozitívne im to prinesie. Chôdza a bicyklovanie sú formy mobility, ktoré ľuďom pomáhajú zlepšovať kondíciu, imunitu a psychickú pohodu.

Skúsenosti z iných miest jasne ukazujú, že strach zo zmeny a negatívna odozva, ktorej sa politici boja, je dočasná. Ľudia chcú mestá pre ľudí.

Chcú bezpečnosť, čisté ovzdušie, menej hluku, kvalitné verejné priestory pre všetkých, aj pre seniorov aj ľudí so zdravotným znevýhodnením, viac priestoru pre život a zeleň, chcú väčšiu samostatnosť pre deti a chcú chrániť klímu.

Toto je prvé mestské zastupiteľstvo v tomto roku, stojíme tu a myslíme na tých 14 vyhasnutých životov, na 14 rodín, ktoré smútia za svojimi blízkymi. Urobte prosím maximum pre to, aby v tomto roku ľudia nemuseli za svojimi priateľmi, deťmi, rodičmi smútiť zbytočne.

Máme rady Bratislavu. Máme rady ľudí, ktorí tu bývajú, pracujú alebo ju navštevujú. Preto chceme, aby autá jazdili pomalšie. Nič im neujde, život je prednejší.

Ďakujeme.”

#LepsiSvetJeMozny